Social media dla branży medycznej

with Brak komentarzy
Social media dla branży medycznej - Katarzyna Szymańska autorka bloga z komputerem.

Czy wyobrażasz sobie obecnie codzienne życie bez mediów społecznościowych? Ty może tak, ale większość Twoich pacjentów już niekoniecznie. Dlatego social media dla branży medycznej to w tej chwili konieczność.

Media społecznościowe są obecnie stałym elementem naszego życia. Często tuż przed zaśnięciem oraz zaraz po przebudzeniu sprawdzamy nasze serwisy społecznościowe. Aby Twoja marka była widoczna dla ludzi, Ty musisz być widoczny tam, gdzie oni często spędzają czas.

Te liczby mówią wiele!

Aby zrozumieć jak popularne są media społecznościowe w naszym kraju, a przez to jaką mają moc, spójrz na poniższe liczby.

Zwyczaje Polaków w social mediach na początku 2020 roku przebadane zostały w raporcie „Digital 2020” od WeAreSocial i Hootsuite. Z badania wynika, że z mediów społecznościowych regularnie i aktywnie korzysta około 19 mln Polaków, czyli połowa naszego społeczeństwa. Media społecznościowe zajmują ponad jedną trzecią naszego czasu online, a ludzie spędzają obecnie średnio prawie 2,5 godziny dziennie na platformach społecznościowych.

Statystyki użytkowników internetu w Polsce.

Nadal obserwuje się wzrost korzystania z mediów społecznościowych, co jest bezpośrednim wynikiem nowych nawyków związanych z lockdownem. Jednak nie przewiduje się, aby ogólna liczba użytkowników znacząco spadła, gdy ludzie powrócą już do normalnego trybu życia.

I jak, statystyki te robią wrażenie? Na mnie tak. Powinno być to dla Ciebie argumentem za tym, aby w mediach społecznościowych znalazła się także Twoja placówka.

Teraz należy zastanowić się, które kanały social media wybrać.

Być wszędzie, to nie jest dobre rozwiązanie. Tutaj nie ilość się liczy, a jakość. Przy wyborze możesz posiłkować się również statystykami i wybrać te platformy, które są po prostu najpopularniejsze. Poniżej znajdziesz ranking dla Polski z przywołanego już raportu „Digital 2020”:

Social media dla branży medycznej - wykres popularności portali społecznościowych.

Możesz także wybrać te serwisy, w których Ty sam będziesz czuł się dobrze. W obu przypadkach podstawowym kryterium wyboru powinno być to, co chcesz przekazać, w jaki sposób i komu, bo każda z tych platform różni się pod względem formy przekazu i grupy odbiorców.

Aby przybliżyć Ci zasady panujące na poszczególnych portalach społecznościowych, poniżej przedstawiam charakterystykę niektórych z nich.

Facebook

To zdecydowany gigant społecznościowy. Nie powinien być zignorowany – tu warto być na pewno. Social media dla branży medycznej to przede wszystkim Facebook.

To jeden  z podstawowych kanałów komunikacji, ale także zdobywania wiedzy. To właśnie tutaj ludzie poszukują rad, skarżą się na dolegliwości i czekają na odpowiedzi na nurtujące ich pytania.

Obecnie Facebooka określa się jako jeden z najbardziej dojrzałych kanałów komunikacji – zarówno organicznej, jak i reklamowej.

Niewątpliwie Twoja obecność na Facebooku wpływa pozytywnie na poprawę wizerunku, wzrost rozpoznawalności marki i wyróżnienie jej wśród konkurencji, co pozwala na skuteczniejsze docieranie do klientów.

Instagram

Ta aplikacja daje możliwość dzielenia się zdjęciami i krótkimi nagraniami wideo. To kolejny z najpopularniejszych kanałów społecznościowych.

Użytkownicy mogą obserwować znajomych i profile biznesowe (w tym profil Twojej marki) oraz hasztagi.

Na  newsfeedzie każdego użytkownika Instagrama pojawiają się najnowsze zdjęcia i posty znajomych oraz profili, które obserwuje. Tutaj dzieje się bardzo dużo, dlatego ważne jest, by w tym medium publikować często, a przede wszystkim na bieżąco.

Istotne na Instagramie są hashtagi, czyli oznaczenia zdjęć, przybliżające nam ich tematykę czy powiązanie. Hashtagi możesz w rewelacyjny sposób wykorzystać w branży medycznej, np. publikując wpis nawet o godzinach pracy placówki możesz dodać hashtagi określające wszystkie specjalizacje jakie oferujesz np. #ortpedia, #laryngologia #ginekologpoznan #zabiegiortopedyczne #medycynaestetyczna. Dzięki temu, osoby zainteresowane takim określeniem mogą trafić właśnie na Twój profil.

YouTube

Odpowiednie social media dla branży medycznej to także YouTube. Jest to jeden z najstarszych serwisów wideo i jak widać w wyżej przedstawionym raporcie, YouTube jest najczęściej odwiedzaną platformą społecznościową. Głównym celem aktywności użytkowników serwisu jest konsumpcja szeroko rozumianych treści wideo.

Polski użytkownik spędza na YouTube średnio 17:53 dziennie. Porównując jednak YouTube i Facebooka, czyli drugi pod względem zasięgu serwis społecznościowy w Polsce, wyraźnie widać różnicę w sposobie korzystania przez internautów z obu tych platform – jedynie 33% użytkowników polskiego internetu wchodzi na YouTube kilka razy dziennie , a na Facebook to już aż 58% użytkowników.

Aby zaprezentować swoją markę w tym miejscu, musisz być nastawiony na tworzenie treści wideo, czyli po prostu kręcenie filmów. Za pomocą wideo możesz np. opowiadać o konkretnych schorzeniach, technikach leczenia, demonstrować ćwiczenia itp.

Twitter

To najpopularniejszy na świecie serwis służący do błyskawicznego komunikowania się w krótkiej i zwartej formie. Ograniczona liczba znaków wpisów i komentarzy wymusza zwięzłość języka, przez co forma komunikatu musi być tutaj zupełnie inna, niż na wcześniej omówionych portalach.

Twitter postrzegany jest jako najbardziej aktualne miejsce dyskusji o bieżących wydarzeniach dla polityków czy dziennikarzy. Niektórzy twierdzą, że forma wpisów jest niewystarczająco dostosowana do prowadzenia social media marketingu. Nie jest to do końca prawda. Konto na Twitterze może założyć każdy, kto ma coś istotnego do przekazania. Musisz po prostu publikować krótkie filmy i zdjęcia dotyczące branży, musisz też reagować na aktualne wydarzenia branżowe oraz odpowiadać na pytania, wątpliwości.

To portal, na którym znajdziemy także liderów w dziedzinie medycyny i opieki zdrowotnej. Za pośrednictwem Twittera można wirtualnie uczestniczyć w konferencjach medycznych, śledząc „tweety” uczestników. Przykładem może być styczniowa konferencja „Priorytety w Ochronie Zdrowia 2021”, która była szeroko komentowana i relacjonowana przez użytkowników portalu. Uczestnictwo w takich dyskusjach może prowadzić do uzyskania nowych i cennych kontaktów.

Na Twitterze powinieneś być bardzo aktywny, wstawianie jednego czy dwóch zdań raz na tydzień nie ma zbyt dużego sensu.  Traktuj Twittera przede wszystkim jako miejsce dyskusji i wymiany opinii, a nie tablicę ogłoszeń.

Pomyślisz może, że w takim medium nie dotrzesz do ewentualnych pacjentów. Nic bardziej mylnego. Wystarczy, że będziesz pod interesującymi Cię hasłami np. konsultacja lekarska, ból kolana, uraz ręki, nawiązywał dialog.

Twitter jest serwisem dość wymagającym i dla zdobycia popularności potrzebny jest naprawdę bardzo dobry content, wysoka umiejętność komunikacji oraz znajomość specyfiki tego portalu.

TikTok

To aplikacja mobilna, pozwalającą użytkownikom na tworzenie i udostępnianie krótkich treści wideo z podkładem muzycznym.

To jeden z najmłodszych portali społecznościowych, jednocześnie najbardziej dynamicznie rozwijający się serwis tego typu. Rok 2020 bez wątpienia należał do TikToka. W minionym roku była to najchętniej pobierana aplikacja na świecie. O rozwoju na naszym rodzimym rynku świadczy także fakt, że od niedawna TikTok For Business ma swoje biuro także w Polsce.

Początkowo TikTok uchodził za platformę przeznaczoną jedynie dla najmłodszych, jednak średni wiek użytkowników TikToka wzrasta.

Można tu spotkać celebrytów, ale także osoby, które dzięki swojej działalności w tym kanale zyskały dopiero dużą popularność i sporo na niej zarobiły.

Źródłem sukcesu tej platformy jest zdecydowanie content, czyli treść. Jeśli znajdziesz pomysł na ciekawy content, tutaj masz możliwość przebicia się do gigantycznej widowni w krótkim czasie.

Pamiętaj jednak, że w przeważającej mierze TikTok to aplikacja pełna humoru, czyli treści wideo będą zupełnie inne niż w przypadku serwisu YouTube.

Na platformie istnieją już profile o tematyce medycznej, które tworzą ciekawe i kreatywne materiały. Zachęcam Cię do ich sprawdzenia, by w ogóle przekonać się, czy ten specyficzny kanał jest dla Ciebie.

LinkedIn

To natomiast sieć społecznościowa, która służy do nawiązywania kontaktów biznesowych. Serwis popularny wśród kadry zarządzającej średniego i wyższego szczebla.

Specyfika tego serwisu pozwala też, w odróżnieniu od np. Facebooka, na próby nawiązywania bezpośredniego kontaktu z osobami nieznanymi użytkownikom osobiście, jeśli kontakt ma na celu nawiązanie relacji profesjonalnej lub rekrutację. A dzięki temu serwis ten może być dobrym i skutecznym narzędziem rekrutacji kadry dla Twojej placówki. Jeśli jesteś lekarzem poszukującym pracy, również rozważ założenie konta w tym serwisie. Już prawie wszyscy rekruterzy wykorzystują LinkedIn do poszukiwania pracowników.

Messenger i WhatsApp

To komunikatory internetowe, które oferują  szybką i prostą komunikację poprzez wiadomości tekstowe i połączenia głosowe. Aplikacje są dostępne na telefony na całym świecie. Służą także do wysyłania zdjęć i filmów.

Do czego mogą Tobie posłużyć te komunikatory? Przede wszystkim do kontaktu z pacjentami, a właściwie kontaktu pacjentów z Tobą. Oczywiście pacjent równie dobrze może napisać maila, jednak te aplikacje są po prostu wygodniejsze w użytkowaniu i korzysta z nich przecież znaczna część Twoich klientów.

Podsumowanie

Obecność w kanałach social media dla branży medycznej warto dobrze przemyśleć i wybrać odpowiednią platformę, a także sposób komunikacji. Bez względu na to które kanały społecznościowe wybierzesz, na pewno trzeba zadbać o swoją widoczność tutaj. Wielu Twoich potencjalnych i obecnych pacjentów ma profil przynajmniej na jednym portalu społecznościowym. Dzięki temu social media to miejsce, które daje Ci możliwość dotarcia z ofertą do olbrzymiej grupy osób. A Ty musisz  zadbać o to, by osoby te znalazły Cię tam, gdzie rzeczywiście szukają.

Dzięki portalom społecznościowym masz stały kontakt z pacjentami, możesz budować świadomość i wizerunek marki oraz zaufanie i więzi ze swoją społecznością.

Podziel się tym wpisem: