
Content marketing w branży medycznej to najlepszy sposób na promocję marki. Ze względu na ograniczenia prawne, w sektorze medycznym nie można promować produktów czy usług, stosując typowo reklamowe hasła. Dlatego idealnym sposobem aby wzbudzić zainteresowanie są działania edukacyjne, przekazywanie istotnych i przydatnych porad oraz informacji.
Przyjęcie takiej strategii w dłuższej perspektywie doprowadzić ma do zbudowania więzi z pacjentem poprzez pomoc w rozwiązywaniu jego problemów. Sprawić, by pacjent kolejnym razem po informację, a nawet usługę wrócił właśnie do Ciebie, a nie znowu szukał rady u Doktora Google.
Ale zacznijmy od początku.
Czym właściwie jest content marketing?
To inaczej marketing treści. Czyli dostarczanie odbiorcom rzetelnych, przydatnych i darmowych treści. Nie jest to jednak jednostronny przekaz reklamowy, ale działanie, które ma na celu budowanie długotrwałych relacji opartych na zaufaniu i lojalności. Co w efekcie końcowym doprowadzić ma oczywiście do pozyskania nowych klientów.
Aby tak się stało należy tworzyć treści użyteczne i odpowiadające na potrzeby odbiorców. Musisz zatem poznać ich oczekiwania i tak dopasować przekaz, by je spełniał. Dlatego ważną rolę odgrywa tu monitoring, słuchanie pacjentów i dialog z nimi np. poprzez portale społecznościowe. Wtedy możesz wyciągać wnioski i odpowiednio dopasować przekaz.
Content marketing to proces, na który składają się kolejno:
- poznanie odbiorcy i zaplanowanie najbardziej przydatnych dla niego treści
- tworzenie i dystrybucja wartościowej treści
- przyciągnięcie uwagi odbiorcy
- budowanie zaangażowania i lojalności.
Dlaczego content marketing to najlepszy sposób na promocję marki medycznej?
Po pierwsze dlatego, że w sektorze medycznym nie można stosować typowej reklamy. Nie można powiedzieć „jestem najlepszy, przyjdź do mnie”. Trzeba doprowadzić do tego, by potencjalny pacjent sam tak pomyślał. A regularne dostarczanie mu różnego rodzaju przydatnych treści właśnie do tego prowadzi. Sprawia, że kiedy pacjent zrozumie już, że potrzebuje danej usługi, to naturalnym będzie, że skoro uświadomił to sobie dzięki Tobie, zgłosi się po nią właśnie do Ciebie. Dlaczego? Bo już Ci zaufał.
Po drugie dlatego, że treści można dystrybuować w wielu miejscach w sieci. A to daje możliwość dotarcia do ogromnego grona odbiorców. Właśnie tutaj coraz więcej pacjentów intensywnie poszukuje informacji dotyczących zdrowia i usług medycznych. Zwiększa się liczba zapytań odnośnie konkretnych chorób i dolegliwości oraz ich sposobów leczenia. Pacjenci często poszukują informacji i opinii na temat konkretnych placówek medycznych i lekarzy.
Content marketing to nie tylko treści pisane.
Już wiesz, że content marketing polega na tworzeniu rozmaitych treści i ich dystrybucji w sieci. Treści mogą przybierać różną formę. Najpopularniejszą jest tekst. Sam pewnie wykorzystujesz go od dawna.
Treści pisane prezentować można w różnych postaciach:
- teksty na stronie internetowej
- posty w social media
- artykuły eksperckie
- wywiady z lekarzami
- poradniki
- newslettery
- e-booki.
Jednak aby odnieść sukces, nie należy pomijać pozostałych form, jakie może przybierać content marketing. O czym mowa?
- wideo
- podcasty
- infografiki
- audiobooki
- zdjęcia, grafiki
- prezentacje multimedialne
- webinaria.
Bez względu na to jaką formę przekazu wybierzesz, najważniejsze jest, aby był on wartościowy i merytoryczny. Pamiętaj aby przekaz był zrozumiały dla odbiorcy. Unikaj zatem skomplikowanej terminologii medycznej. Choć Tobie może wydawać się ona oczywista, pacjent może tego najzwyczajniej w świecie nie rozumieć i poirytowany będzie szukał innego, bardziej dla niego przystępnego źródła.
Wykorzystuj wszystkie formy przekazu, a szybciej i łatwiej wzbudzisz zainteresowanie i zbudujesz świadomość swojej marki wśród pacjentów.
Dystrybucja treści
Pamiętaj jeszcze o dystrybucji treści w odpowiednich kanałach. Bez tego content marketing nie ma szans na powodzenie. Odpowiednich, czyli takich, gdzie przebywają Twoi potencjalni pacjenci. A tych znajdziesz w różnych miejscach w sieci. Nie każdy odwiedza bezpośrednio Twoją stronę internetową czy bloga. Musisz poznać upodobania swojego odbiorcy w zakresie wyboru źródła informacji, bo dzięki temu trafisz do niego w miejsce, któremu ufa i w którym chętniej akceptuje przekazane informacje. Jakie to miejsca pisałam w artykule Promocja usług medycznych w Internecie – gdzie warto być? Sprawdź koniecznie.
W przypadku dużej ilości zamieszczanych treści przyda się także kalendarz publikacji. Zaplanuj w nim który przekaz, gdzie i kiedy opublikujesz. Pamiętaj, że Twój odbiorca potrzebuje od 3 do 7 zetknięć z Twoją marką, by ją zapamiętać. Pomyślisz „To ile nowych treści muszę publikować? Nie mam na to czasu”. Dlatego powtarzaj przekaz w różnych kanałach. Tak jak pisałam wcześniej, Twoi odbiorcy mają różne preferencje odnośnie zaufanego źródła informacji. Publikując materiały na ten sam temat w różnych miejscach będziesz mieć pewność, że dotrą one do wszystkich.
Pisząc o publikacji tych samych materiałów w przypadku treści pisanej, nie mam na myśli kopiuj-wklej, bo przecież nikt nie lubi zduplikowanych treści, a zwłaszcza Google… Możesz pisać na ten sam temat formułując treść w inny sposób i publikując w różnym czasie na poszczególnych kanałach. Pozostałe formy np. wideo, podcast, prezentację czy infografikę możesz publikować w niezmienionej formie w wielu miejscach.
Jakie korzyści niesie ze sobą content marketing w promocji marki medycznej?
Czy w ogóle warto podejmować się tworzenia treści? Co możesz zyskać, poświęcając temu czas?
- promocję marki
- budowanie świadomości i wizerunku marki
- budowanie pozycji eksperta
Systematyczne i konsekwentne działania, które będą budowały świadomość Twojej marki i pozycję eksperta, sprawią że odbiorcy będę liczyć się z Twoją opinią.
- zwiększanie ruchu na stronie internetowej
Zbudowanie zaufania, dzięki udostępnianiu rzetelnych i pomocnych treści sprawi, że odbiorcy będą czuli się bezpiecznie i będą do Ciebie wracać, gdy ponownie będą potrzebowali informacji na dany temat. Będą też chętniej polecać Twoje treści, co doprowadzi do poszerzenia zasięgów.
- zaangażowanie odbiorców w komunikację z marką
Interesujący i wpływający na emocje przekaz skłoni odbiorcę do interakcji z Tobą i wyrażenia własnego zdania. Pozwoli Ci to jeszcze bardziej poznać grupę docelową i trafniej dopasować do jej oczekiwań swoje treści, czy nawet usługi. Dzięki dobrej komunikacji dowiesz się, co należy zmienić, czego brakuje lub co jest zupełnie zbędne. Do budowy zaangażowania sprawdzą się wszelkiego rodzaju ankiety, sondy czy konkursy. Korzystaj z nich.
- wsparcie pozycjonowania w Google (SEO)
Publikowanie popularnych wśród internautów artykułów, ułatwia budowanie linków prowadzących do Twojej strony i zwiększa jej wiarygodność. Duża ilość takich tekstów z odpowiednim doborem słów kluczowych poprawia pozycję strony w wyszukiwarkach internetowych. Dzieje się tak dlatego, że roboty indeksujące Google oceniają również jakość i wartość tekstów.
Wszystkie te elementy w efekcie doprowadzić mają do pozyskania nowych pacjentów. Bo gdy pacjent Cię już pozna i zaufa, w jego oczach będziesz ekspertem, źródłem rzetelnych i interesujących informacji, to gdy będzie potrzebował skorzystać z takich usług, chętniej wybierze Ciebie.
Content marketing, a marketing wirusowy
Content Marketing jest ściśle związany z tzw. marketingiem wirusowym. Ma za zadnie zachęcać odbiorców do samodzielnego rozpowszechniania informacji na temat Twojej marki. Odbiorca ma skorzystać z Twoich usług, kiedy będzie miał taką potrzebę. Ma też polecać Cię kolejnym osobom. Im wartościowsze dla odbiorcy będą Twoje treści, tym większa szansa na dalsze ich rozprzestrzenianie.
Jest to bardzo skuteczna forma marketingu, gdyż opiera się na rekomendacjach i poleceniach. Gdy znajomy lub rodzina poleca konkretnego specjalistę lub konkretną placówkę medyczną, to im ufamy i gdy zajdzie taka potrzeba korzystamy z ich porad. A gdy sami się o tym przekonamy, to polecamy dalej.
Aby marketing wirusowy zadziałał, istotne jest dotarcie do odbiorców z różnorodną formą przekazu (o czym pisałam wyżej) i w różnych kanałach komunikacji (o czym pisałam tutaj LINK).
Tematy, które okażą się atrakcyjne
Internet jest obecnie ogromnym źródłem wiedzy dla pacjentów, którzy traktują go jako wiarygodne źródło informacji. A treści o tematyce medycznej jest w sieci mnóstwo. Na każde zapytanie wpisane w wyszukiwarkę znajdzie się wiele odpowiedzi, z których jedne są mniej, inne bardziej przydatne.
Jak już wiesz, content marketing branży medycznej opiera się na interesujących treściach. Jak więc znaleźć kolejne tematy, które znajdą swoich odbiorców?
Nie zastanawiaj się nad tym, co byś chciał przekazać, a pomyśl o tym, czego chętnie dowiedzieliby się Twoi pacjenci. Bo content marketing bazuje na odbiorcy i z myślą o nim powinien być tworzony. Nie musi to być temat ściśle związany z Twoją specjalizacją. Zakres tematów zdrowotnych jest bardzo szeroki, bo zdrowie dotyczy nas wszystkich.
Możesz także zapytać swoich pacjentów, czy odbiorców np. na portalu społecznościowym jakie tematy by ich najbardziej interesowały. Zrób to w formie anonimowej ankiety. Znajdziesz w ten sposób pomysły na przydatne odbiorcom treści, a przy okazji zainicjujesz interakcje i zaczniesz budować zaangażowanie.
Narzędzi do poszukiwania poczytnych tematów jest wiele, ale o tym będę pisać w kolejnych artykułach.
Przedstawię także wiele gotowych tematów, które mogą być interesujące z punktu widzenia pacjenta. Dlatego koniecznie śledź moje kolejne wpisy, bo mogą być dla Ciebie przydatne.
Podsumowanie
Content marketing stanowi podstawę współczesnego marketingu. A w branży medycznej jest skuteczny, ponieważ w dzisiejszych czasach przed podjęciem decyzji, pacjenci sprawdzają, porównują i pozyskują informacje najczęściej w sieci.
Poza tym treści o dużej wartości zamieszczone w sieci pracują na siebie nieustannie i powodują wzrost popularności marki przez długi czas.
Dlatego warto skorzystać z dobrodziejstw jakie niesie ze sobą ta forma marketingu.
Co prawda wymaga ona dużo pracy, a co za tym idzie i czasu. Jednak niektóre działania, jak np. napisanie artykułu możesz zlecić copywriterom, stworzenie infografiki – grafikom itd. Aczkolwiek to Ty jesteś tutaj ekspertem i zawsze powinieneś czuwać nad merytoryczną wartością przekazu.