Promocja usług medycznych w Internecie – gdzie warto być?

with Brak komentarzy
Promocja usług medycznych - Katarzyna Szymańska autorka bloga ze smartfonem.

„Jeśli nie ma cię w internecie, nie istniejesz”! Pewnie zdałeś już sobie sprawę z tego, że Twoja marka – zarówno osobista, czy podmiotu medycznego – powinna stać się częścią wirtualnego świata. Brawo! Wiesz już, że internet, ale gdzie dokładnie? Na jakich stronach czy portalach powinna odbywać się promocja usług medycznych Twojej placówki? W jakich miejscach w sieci możesz legalnie umieszczać swój przekaz marketingowy? I przede wszystkim, gdzie w tym gąszczu sieci znajdują się Twoi potencjalni pacjenci?

Ten artykuł pozwoli Ci znaleźć odpowiedzi na te pytania. Będziesz wiedział jakie kanały dystrybucji wybrać, które są najlepsze dla Twojej marki i zgodne z tym, co i w jakiej formie chcesz przekazać.

Gotowy? Zaczynamy!

Strona internetowa

To jedno z głównych narzędzi dotarcia do grupy potencjalnych pacjentów oraz podstawowe źródło informacji dla obecnych.

Większość pacjentów szuka lekarza czy informacji na temat danego zabiegu czy schorzenia poprzez wyszukiwarkę Google. Dlatego warto zadbać o dobrej jakości stronę internetową. To tutaj możesz publikować treści informacyjne i edukacyjne, zdjęcia, filmy, cennik, dni i godziny otwarcia, czy formularz kontaktowy. Tutaj właśnie możesz dać użytkownikom możliwość zarezerwowania wizyty u specjalisty czy zapisania się na badania.

Na stronie internetowej możesz wskazać niemedyczne korzyści Twojej oferty. Mogą to być przykładowo dogodna lokalizacja, duży parking, możliwość rozłożenia płatności na raty, udogodnienia dla osób niepełnosprawnych, kącik zabaw dla dzieci. Może wydać Ci się to śmieszne, ale uwierz, że mama z małym dzieckiem chętniej wybierze placówkę, gdzie maluch w trakcie oczekiwania na wizytę będzie mógł się spokojnie pobawić. Zapracowany i wciąż spóźniony przedsiębiorca chętniej wybierze miejsce, gdzie bez problemu blisko zaparkuje samochód, zamiast tracić czas na poszukiwanie miejsca parkingowego w okolicy. Dlatego warto podkreślać i te atuty.

Blog ekspercki

To doskonałe narzędzie zwiększające rozpoznawalność Twojej marki. A kreowanie wizerunku marki odgrywa coraz ważniejszą rolę w przyciąganiu pacjentów. Promocja usług medycznych doskonale działa właśnie na blogu. Dzięki, któremu jesteś w stanie pokazać innym, jak Twoja wiedza może pomóc rozwiązać ich problemy. Blog ekspercki w połączeniu z odpowiednim przygotowaniem strony daje możliwość wygenerowania dużego, a przede wszystkim wartościowego ruchu na stronie, przekładającego się bezpośrednio na zyski.

Jeżeli dobrze będziesz prowadzić blog, internauci szukający odpowiedzi na swoje pytania trafią prosto do Ciebie.  Zobaczą, że znasz dany temat, że mówisz o nim prostym językiem. Zaczniesz w ten sposób budować swoją pozycję eksperta, budować zaufanie pacjentów, co skutkuje kolejnymi poleceniami.

Wizytówka Google Moja Firma

Widoczność w lokalnych wynikach wyszukiwania to niezbędny warunek dla każdego biznesu ukierunkowanego lokalnie. A podmioty medyczne z reguły działają właśnie na rynku lokalnym.

Poza tym ponad 99% polskich internautów korzysta w wyszukiwarki Google, a to bezpłatne narzędzie umożliwia atrakcyjne i profesjonalne wyświetlanie informacji o Twojej placówce w wyszukiwarce oraz Mapach Google. 

Niewątpliwą zaletą tego rozwiązania jest możliwość przedstawiania różnych informacji związanych z działalnością bez konieczności przechodzenia na stronę internetową.

Wizytówka w Google Moja Firma to także świetny sposób na uzupełnienie działań pozycjonowania w wynikach organicznych, a co za tym idzie, ułatwia dotarcie pacjenta do placówki.

Na korzyść przemawia także fakt, że zazwyczaj wizytówki pojawiają się nad wynikami organicznymi, czyli jako pierwsze na stronie wyszukiwania (oprócz reklam płatnych oczywiście), dlatego należy zadbać o to miejsce w sieci.

Rankingowe portale branżowe

Pozytywny wizerunek placówki medycznej czy samego lekarza jest konieczny w budowaniu zaufania pacjenta, które z kolei daje możliwość pozyskiwania nowych klientów.

Portale rankingowe to miejsca, w które trafiają osoby zainteresowane bezpośrednio znalezieniem lekarza. Potencjalni pacjenci w ponad 60% opierają swoją decyzję o opinie innych osób.

Wystawienie się na opinie może wydawać się ryzykowne, ale jest to ryzyko, które trzeba podjąć, bo bez tego Twoja marka może mniej znaczyć na wymagającym i konkurencyjnym rynku.

Portale takie są więc idealnym miejscem do promowania placówki właśnie poprzez zatrudnionych w niej lekarzy.

Na jakie portale warto zwrócić uwagę? Na te najpopularniejsze, jak np.:

Artykuły eksperckie

O budowaniu swojego wizerunku jako eksperta w branży wspominałam już przy okazji omawiania prowadzenia bloga. Artykuły eksperckie tworzone z myślą o publikacji na portalu medycznym spełnią taką samą funkcję.

Internetowe portale medyczne skierowane są do różnych grup odbiorców. Twoje artykuły eksperckie powinny znaleźć się na portalach medycznych dla pacjenta, jak np.:

Wielu Polaków właśnie w internecie poszukuje informacji nie tylko na temat samego lekarza, ale także tych dotyczących profilaktyki, zdrowego stylu życia, odżywiania się, określonej choroby lub problemu medycznego, konkretnej metody i sposobu leczenia. I z tego względu właśnie warto, aby artykuły z Twoim nazwiskiem pojawiały się także w tym miejscu.

Portale społecznościowe

Ten obszar omówiłam w osobnym wpisie Social media dla branży medycznej, gdyż uważam, że właśnie te kanały dają najwięcej możliwości. Teraz tylko krótka zajawka tematu.

Bez wątpienia warto zadbać o widoczność placówki medycznej w mediach społecznościowych. Twoja aktywność tutaj może sprawić, że będziesz wiarygodniejszym źródłem pomocy niż inni lekarze.

Profil w mediach społecznościowych ma obecnie niemal każdy, a wśród nich są Twoi pacjenci. Dlatego umiejętne wykorzystanie tego obszaru to jedna z najefektywniejszych metod dotarcia do nich.

Musisz jednak wiedzieć, że do tematu należy podejść poważnie. Tu liczy się planowanie, systematyczność i konsekwencja, których efekty nie będą natychmiastowe. Musisz być jednak wytrwały, bo największym przewinieniem w social mediach jest stagnacja. Nieaktualizowany profil lepiej jest zamknąć, gdyż zamiast budować wiarygodność, przyniesie odwrotny do zamierzonego skutek.

Podsumowanie

Jak widzisz świat wirtualny daje wiele możliwości pokazania Twojej marki potencjalnym pacjentom. Należy się tylko zastanowić, które kanały wybrać. Niektóre są bezwzględnie konieczne, z innych możesz zrezygnować lub odłożyć w czasie swój udział w nich.

Nie rzucaj się na głęboką wodę. Promocja usług medycznych w sieci to proces. Dlatego działaj po kolei. Zadbaj o swoją stronę internetową i wizytówkę Google, a następnie wybierz inne kanały i dywersyfikuj swoje działania w sieci.

Zawsze pamiętaj, że charakter i styl komunikacji marki jaki wybierzesz świadczą o szacunku, jakim darzysz swoją grupę docelową. Publikując treści musisz  zadbać o jakość i realną wartość dla odbiorców.

Podziel się tym wpisem: