Jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku dla marki medycznej?

with Brak komentarzy
Konkurs na Facebooku - Katarzyna Szymańska, autorka bloga przy komputerze.

Konkurs na Facebooku to jeden ze skutecznych sposobów na pobudzenie Twoich fanów do działania i większego zaangażowania na Twoim profilu. Ciekawy konkurs z atrakcyjnymi nagrodami będzie się niósł w świat sam. Dlatego to świetny sposób także na poszerzenie zasięgów i budowanie świadomości Twojej marki. Ale…

No właśnie jest pewne „ale”. Aby tak się stało musi być nie tylko ciekawy i dawać możliwość wygrania atrakcyjnej nagrody, ale powinien też być zgodny z prawem.

Wiele osób wciąż nie zdaje sobie sprawy, że organizacja konkursu na Facebooku obwarowana jest kilkoma przepisami. I właśnie o tym poniżej, czyli jak zorganizować legalny konkurs na Facebooku dla marki medycznej.

 

I uwaga – to będzie długi wpis. Ale chcę, aby wszystkie informacje dotyczące legalności konkursów na Facebooku zawarte były w jednym artykule, abyś nie musiał szukać ich w różnych miejscach.

Jeśli dotrwasz do końca, to gwarantuję, że będziesz miał pełen pogląd na organizowanie facebookowych konkursów zgodnie z obowiązującymi przepisami.

Jakie korzyści może przynieść konkurs na Facebooku?

Zanim zacznę omawiać przepisy, chcę Ci przedstawić korzyści jakie Twojej marce może dać konkurs, abyś sam mógł stwierdzić, czy tego typu działania są dla Ciebie.

Wiele placówek medycznych uważa, że konkurs to strata czasu i pieniędzy, bo przecież i tak na tym nie zarabiają, a jeszcze dodatkowo muszą „wydać” pieniądze na nagrodę. I to jest błędne myślenie. Konkurs organizowany przez Twoją markę może przynieść wiele innych korzyści, które i tak na sam koniec przełożą się na pozyskanie nowych pacjentów, a tym samym na Twój zarobek.

Jakie to korzyści?

  • Poszerzenie zasięgów

posty konkursowe cieszą się większą popularnością niż zwykłe wpisy. Użytkownicy chętniej komentują post, udostępniają go i lajkują. To wszystko wpływa na jego zasięg, a dzięki temu post trafia do znacznie większej liczby odbiorców, niż tylko tych, którzy lubią Twój fanpage.

  • Większa liczba fanów i obserwatorów

Jak wspomniałam wyżej, poszerzenie zasięgów powoduje, ze Twój post dociera do osób, które wcześniej nie miały z Tobą styczności. A dzięki temu osoby te dowiadują się o Twojej marce, nierzadko same biorą udział w konkursie i zaczynają obserwować Twój fanpage.

  • Zwiększenie zaangażowania

Dzięki temu, że zadanie konkursowe wymaga działania od osób biorących w nim udział, post konkursowy wzmaga interakcje użytkowników. Poza tym użytkownicy chętniej też udzielają się pod innymi postami, myśląc, że to wzmocni ich szanse na wygraną. Wynikiem jest większa ilość polubień, komentarzy czy udostępnień także pod innymi postami.

  • Wypromowanie nowej usługi

Konkurs na Facebooku to doskonałe narzędzie, aby poinformować odbiorców o wprowadzeniu nowej usługi do oferty. Sposób bardziej kreatywny, niż zwykły post informacyjny, a jednocześnie powodujący, że odbiorcy, bez względu na to czy biorą udział w konkursie, czy nie, zechcą i tak z niej skorzystać.

  • Pozyskanie nowych pacjentów, a tym samym powiększenie przychodów

Połączenie wszystkich wyżej wymienionych punktów ostatecznie prowadzi do tego, że nowe osoby dowiadują się o Twojej marce. Nowi i obecni obserwatorzy zaczynają się nią mocniej interesować. Po prostu bardziej Cię poznają. A dzięki temu zwiększa się prawdopodobieństwo, że zostaną właśnie Twoimi pacjentami.

Konkurs na Facebooku daje korzyści dla obu stron. Użytkownikowi daje możliwość dobrej zabawy i zdobycia nagrody. Organizatorowi pomoże zwiększyć zasięg i dotrzeć do szerszego grona odbiorców, czego ostatecznym wynikiem może być skorzystanie z Twoich usług. I właśnie dlatego konkurs na Facebooku powinien być elementem Twojej strategii marketingowej.

Konkurs na Facebooku, a regulamin portalu

I tu zaczynają się schody… Na początek musisz wiedzieć, że regulamin Facebooka zawiera zasady dotyczące organizacji konkursów. A Ty, decydując się na założenie konta w tym portalu zaakceptowałeś przestrzeganie tego regulaminu.

TUTAJ znajdziesz zapisy z regulaminu Facebooka dotyczące organizacji konkursów. A poniżej rozwinę wszystkie te punkty.

Konkurs na Fcebooku musi posiadać swój regulamin

Niestety jest to często pomijany element konkursów na Facebooku. Mogłoby się wydawać, że nie warto pisać regulaminu, bo i tak nikt go nie przeczyta. Jednak stworzenie takiego regulaminu jest obowiązkowe. Jest także zabezpieczeniem dla Ciebie, gdyby podczas trwania konkursu pojawiły się jakieś wątpliwości. Poza tym w poście konkursowym nie jesteś w stanie wymienić wszystkich ważnych kwestii z nim związanych. Regulamin jest dobrym miejscem, by o tym napisać.

W regulaminie muszą być zawarte m.in. takie informacje:

  • nazwa konkursu, jego organizator i fundator nagrody
  • ograniczenia dotyczące uczestników np. wiek, miejsce zamieszkania itp.
  • czas trwania konkursu i dokładne zadanie konkursowe
  • w jaki sposób i kiedy zostanie wyłoniony zwycięzca
  • w jaki sposób i kiedy wyniki konkursu zostaną ogłoszone
  • należy także spełnić obowiązek informacyjny RODO
  • w zależności od zadania konkursowego – informacje związane z przetwarzaniem wizerunku i przekazaniem praw autorskich
  • jak postępować w przypadku reklamacji.

Punktów, które powinien zawierać regulamin jest znacznie więcej. Aby dobrze to zrobić sugeruję konsultację z prawnikiem, który przygotuje Ci odpowiedni regulamin dostosowany do Twoich potrzeb. Wtedy będziesz mógł bez obaw korzystać z niego także przy kolejnych konkursach.

Możesz też spróbować zrobić to własnymi siłami, ale koniecznie korzystając z materiałów od eksperta. Jeśli interesuje Cię taka opcja zajrzyj na blog Legalny Biznes Online. Tutaj znajdziesz ebook przygotowany przez radcę prawnego na temat legalnego konkursu. Zawiera on wszystkie niezbędne informacje, w tym przykładowy regulamin, który możesz wykorzystać u siebie.

Gdzie umieścić regulamin?

Ze względu na jego objętość, która wymuszona jest zgodnością z przepisami Facebooka, nie warto zabierać nim miejsca w poście konkursowym. Polecam regulamin umieścić na stronie internetowej, a w poście zamieścić link do niego. Wcześniej dobrym rozwiązaniem było też wpisanie regulaminu w notatce Facebooka i jej podlinkowanie. Jednak od kilku miesięcy notatki nie są już obsługiwane. Dlatego jeśli nie masz własnej strony internetowej skorzystaj z jednego z poniższych sposobów:

  • Regulamin stwórz w osobnym poście i podlinkuj dany post.
  • Dokument z regulaminem udostępnij poprzez dysk Google.

Facebook odcina się od Twojego konkursu

Tak, to prawda. I Twoim obowiązkiem jest poinformować o tym uczestników, zamieszczając taki zapis w regulaminie. Chodzi o to, że jeśli Twój konkurs (mimo akceptacji regulaminu Facebooka) byłby niezgodny z prawem, albo jego uczestnicy  składaliby reklamacje, to tylko Ty jako organizator ponosisz za to pełną odpowiedzialność. Mówiąc wprost – nikt nie może mieć żadnych roszczeń do samego portalu.

W związku z tym musisz jasno poinformować:

  • o pełnym zwolnieniu serwisu Facebook z odpowiedzialności przez każdego uczestnika
  • że promocja nie jest w żaden sposób sponsorowana, popierana ani przeprowadzana przez serwis Facebook ani z nim związana.

Działania, których zabrania Facebook

Regulamin Facebooka jasno określa, które działania są nielegalne. I tak post konkursowy nie może wymuszać żadnej aktywności związanej ze stroną lub innymi użytkownikami. Nie można wykorzystywać w konkursach prywatnych profili użytkowników.

Niedozwolone są zatem zapisy uzależniające udział w konkursie od tego, czy użytkownik polubi Twoją stronę, udostępni na swoim profilu post konkursowy, czy w komentarzu oznaczy znajomych.

Przykład?

„Aby wziąć udział w konkursie, wystarczy, że polubisz naszą stronę, udostępnisz post na swoim profilu i oznaczysz przynajmniej 3 znajomych”.

Pewnie niejednokrotnie widziałeś podobne zapisy, prawda? Są one jednak zabronione przez Facebooka.

Powiesz teraz „ale przecież wszyscy tak robią i tego typu konkursy mają się bardzo dobrze”. Owszem, ale to nie oznacza, abyś Ty postępował tak samo. Wiem, że dzięki temu szybciej i znacząco rosną zasięgi, ale co z tego skoro są mało wartościowe? Co innego jeśli użytkownik sam z siebie polubi, udostępni, oznaczy. Wtedy jest większe prawdopodobieństwo, że naprawdę jest zainteresowany Twoją marką. Jeśli jest przymuszony, to zrobi to na potrzeby konkursu, a później o Tobie zapomni.

Jakie może być na to rozwiązanie? Proste – nie przymuszaj, a zachęcaj. Nie warunkuj udziału w konkursie od polubienia, udostepnienia czy oznaczenia, a poproś  o te działania.

Tym nie złamiesz regulaminu.

Czy nie lepiej będzie brzmiał komunikat „Jeśli spodobał Ci się nasz konkurs, będzie nam bardzo miło jeśli napiszesz o tym w komentarzu, albo oznaczysz znajomych, by też mieli szansę wygrać nasze nagrody”? Moim zdaniem lepiej.

Konkurs na Facebooku, a przepisy prawa polskiego

Facebook w swoim regulaminie zaznacza, że to Ty jako organizator odpowiadasz za zgodną z prawem obsługę konkursu. I ma tu na myśli nie tylko swój własny regulamin, ale także inne przepisy obowiązujące w naszym kraju. Facebook Ciebie obciąża odpowiedzialnością, żeby konkurs był zgodny z przepisami i warunkami dotyczącymi nagród oferowanych w konkursie (np. zarejestrowanie go i uzyskanie wszelkich obowiązkowych zezwoleń). O co dokładnie chodzi? O tym w dalszej części artykułu.

Losowanie, czyli wyłanianie zwycięzcy drogą przypadku

Bardzo często na Facebooku pojawiają się konkursy, w których zwycięzca wyłaniany jest poprzez losowanie. Wydawać by się mogło, że to najlepsza i najbardziej uczciwa metoda wytypowania zwycięzcy. Jednak o wygranej w żadnym wypadku nie może decydować losowanie, ponieważ wtedy konkurs będzie podlegał ustawie o grach hazardowych.

A  wtedy wymagana jest zgoda Izby Administracji Skarbowej. Organizując loterię bez zezwolenia tego organu można odpowiadać za wykroczenie lub przestępstwo skarbowe. Konsekwencją może być nałożenie gigantycznej kary pieniężnej, zarówno dla organizatora loterii jak i dla jej uczestników. Wystarczy donos życzliwego konkurenta…

Co zrobić, jeśli zależy Ci na przeprowadzeniu konkursu w formie loterii?

  • Konieczne jest złożenie stosownego wniosku do Izby Administracji Skarbowej o wydanie zezwolenia.
  • Należy wpłacić 10% wartości brutto puli nagród, ale nie mniej niż ustalona kwota, która przy małych facebookowych loteriach może okazać się kwotą zaporową.
  • Zgłoszenia należy dokonać co najmniej dwa miesiące przed planowanym rozpoczęciem konkursu.
  • Jeżeli uzyskasz zgodę, loterię będzie nadzorować osoba do tego wyznaczona przez Ministerstwo Finansów.

Nawet jeśli uzyskasz wyżej opisaną zgodę, to jeszcze nie koniec. W regulaminie Facebooka znajduje się bowiem następujący zapis:

„Zabronione jest reklamowanie przez strony, grupy i wydarzenia internetowych gier hazardowych i zręcznościowych, w których stawką są prawdziwe pieniądze, oraz loterii internetowych bez naszego pisemnego zezwolenia“.

Czyli już wiesz co jeszcze będzie Ci potrzebne – zgoda od samego Facebooka.

Niestety wiele firm nie zdaje sobie z tego sprawy, a część umyślnie narusza te przepisy. Musisz podjąć decyzję, czy warto ryzykować…

A jakie właściwie jest ryzyko?

Czy ktoś sprawdza i reaguje na nielegalnie organizowane konkursy?

Urzędy celne coraz częściej kontrolują również internet. Dlatego jeśli zorganizujesz konkurs, który nie jest zgodny z ich przepisami, musisz liczyć się z ryzykiem, że instytucje te dowiedzą się o tym i nałożą na Ciebie mandat.

Poza tym ktoś może złożyć na Ciebie donos. Kto to może być? Może niezadowolony uczestnik, konkurencja…

Jaka grozi kara?

Przede wszystkim musisz wiedzieć, ze kara grozi zarówno organizatorowi, jak i laureatom loterii. W przypadku laureata, najczęściej spotykaną sankcją jest odebranie nagrody, a jeśli została już ona zbyta – jej równowartości pieniężnej. Na organizatora natomiast może zostać nałożona kara administracyjna za naruszenie przepisów ustawy o grach hazardowych oraz grzywna za naruszenie przepisów karnoskarbowych. I nie są to wcale małe pieniądze.

 

Przeprowadzenie loterii bez wymaganego zezwolenia to poważne naruszenie polskich przepisów i wbrew pozorom ryzyko prawne związane z urządzaniem nielegalnej loterii jest całkiem realne. Alternatywą są oczywiście konkursy, w których nie ma elementów losowości, czyli np. gdy praca uczestników oceniana jest przez komisję. W takiej sytuacji nie wymaga się żadnych zgłoszeń ani pozwoleń.

Konkurs i związana z nim nagroda to także obowiązek podatkowy

Urząd skarbowy to kolejna instytucja, o której powinieneś pamiętać organizując konkurs na Facebooku, w którym przewidziana jest nagroda. Nagroda rzeczowa jest traktowana jako przychód z innych źródeł, więc należy zapłacić zryczałtowany podatek w wysokości 10% od wygranej (ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 30 ust. 1 pkt 2).

Teoretycznie podatek ten powinien zapłacić zwycięzca, jednak często organizator bierze na siebie ten obowiązek. Aby zrobić to w prawidłowy sposób, powinieneś oprócz nagrody rzeczowej przyznać również nagrodę pieniężną w wysokości podatku do zapłaty, która nie trafia jednak do laureata, ale jest przeznaczona na opłacenie podatku. Taki zryczałtowany podatek organizator opłaca w swoim urzędzie skarbowym do 20. dnia następnego miesiąca, a podczas składania rocznego rozliczenia zamieszcza go w PIT 8AR.

Informacja, że laureat otrzyma oprócz głównej nagrody dodatkową kwotę pieniędzy, którą organizator wyda i równocześnie pobierze od laureata na poczet podatku dochodowego, odprowadzając do urzędu skarbowego, powinna oczywiście znaleźć się w regulaminie konkursu.

W pewnych dziedzinach przysługuje jednak zwolnienie z podatku – ma to zastosowanie w przypadku konkursów z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa czy sportu (ustawa o PIT art. 21 ust.1 pkt 68). Jak widać branża medyczna nie została wymieniona w tym spisie, dlatego nagroda w Twoim konkursie będzie opodatkowana.

Istnieje jednak pewne nowe podejście do kwestii zwolnień podatkowych. Daje ono możliwość na uniknięcie podatku od wygranej, jeśli wartość nagrody będzie niższa niż 200 zł, a Ty samodzielne przeprowadzisz konkurs (czyli nie zlecisz tego np. agencji marketingowej). Jednak zasady zwolnień od podatku to dość obszerny temat, dlatego odsyłam Cię do TEGO artykułu. Jest tu w bardzo jasny sposób wytłumaczone czy i kiedy zwolnienie przysługuje. Warto zapoznać się z tymi przepisami, ponieważ organizatorzy konkursów niestety często błędnie interpretują przepisy dotyczące zwolnienia z podatku.

Na koniec musisz jeszcze wiedzieć, że konsekwencje niedotrzymania obowiązku zapłaty podatku ponosi zarówno organizator, jak i nagrodzony.

Nagroda w konkursie, a przepisy dotyczące branży medycznej

Mogłoby się wydawać naturalnym, że nagrodą w konkursie powinna być jedna z Twoich usług czy kupon rabatowy na nią. Ale uwaga, musisz przypomnieć sobie zasady jakie narzuca na Ciebie ustawa o działalności leczniczej (pisałam o tym TUTAJ). Zgodnie z tą ustawą podmioty wykonujące działalność leczniczą i lekarze nie mogą reklamować swoich usług. A Naczelna Rada Lekarska w swojej uchwale uznała, że reklamą jest także zachęta do skorzystania ze świadczeń. I teraz odpowiedz sobie na pytanie, czym jest kupon rabatowy na Twoją usługę lub propozycja skorzystania z usługi nieodpłatnie? No właśnie… Jest działaniem zachęcającym.

Co w takiej sytuacji zrobić?

Można próbować to obejść sięgając do promocji zdrowia i edukacji np. konsultacje w sprawie zapobiegania chorobom, zdrowej diety, zdrowego stylu życia itp. Ale tutaj ponownie proponuję skorzystać z porady eksperta, czyli prawnika, najlepiej takiego, który specjalizuje się prawie medycznym. Polecam Ci blog Prawo dla zdrowia, który prowadzi prawnik branży medycznej. Znajdziesz tutaj wiele artykułów o tym jak prowadzić biznes medyczny zgodnie z prawem.

Uff… Dobrnęliśmy do końca. Sporo tego, ale tak jak napisałam na samym początku, chciałam aby wszystkie niezbędne informacje dotyczące organizowania konkursów na Facebooku dla marki medycznej, zawarte były w jednym wpisie.

Podsumowanie

Teraz już wiesz jakie zasady obowiązują. Co z tego musisz zapamiętać?

Dobrze przygotowany konkurs i możliwość zdobycia nagród zawsze zachęcają do wzięcia w nim udziału. Dlatego konkurs na Facebooku jest świetnym sposobem na promocję dla Twojej marki.

Jednak warto zadbać o to, by Twój konkurs był legalny. Nie działaj według zasady „przecież wszyscy tak robią i nic się nie dzieje”. Jeśli naruszysz przepisy i akurat zostaniesz przyłapany, grozi Ci nie tylko zablokowanie konta czy usuniecie fanpage’a, ale o wiele poważniejsze konsekwencje. Karno-skarbowe, o których pisałam wyżej oraz wizerunkowe. Bo jeśli informacja o tym, że zorganizowałeś nielegalny konkurs rozniesie się po sieci, Twój wizerunek z pewnością na tym ucierpi. A zakładam, że tego nie chcesz.

Na koniec powinieneś jeszcze wiedzieć, że na Facebooku funkcjonują specjalne strony i osoby, które trudnią się wyszukiwaniem konkursów niezgodnych z prawem i zgłaszaniem ich jako nielegalne do odpowiednich miejsc. Jedną z takich stron jest Nielegalny konkurs – zajrzyj tutaj koniecznie, a znajdziesz wiele ciekawych porad. Również o tym, jak zgłosić nielegalny konkurs… Myślisz, że nikt z tej porady nie korzysta?

Podziel się tym wpisem: