Restrykcyjne ograniczenia prawne, zabraniające reklamowania usług medycznych sprawiają, że promocja placówki medycznej w Internecie staje się bardziej skomplikowana. Powodują, że managerowie zarządzający podmiotami nie podejmują takich działań. Jednak każda placówka medyczna potrzebuje marketingu, aby skutecznie dotrzeć do pacjentów.
Często podmiot medyczny nie dysponuje merytorycznym zapleczem pozwalającym na prowadzenie marketingu. Managerowie w natłoku bieżących obowiązków po prostu nie mają czasu na podnoszenie kwalifikacji w tym zakresie.
I w tym miejscu chcę Cię przekonać, że nie jest to takie trudne, jakby mogło się wydawać. Wystarczy, że będziesz wiedział dlaczego warto zadbać o promocję w sieci, gdzie i jak dokładnie to robić. Teraz zajmę się odpowiedzią na pytanie „Dlaczego warto tu być?”.
Promocja placówki medycznej w Internecie, a przepisy prawa.
Na początku musisz zrozumieć, że marketing nie polega na używaniu różnego rodzaju sztuczek, aby jak najdrożej sprzedać usługę. Przede wszystkim musisz zdiagnozować problemy i potrzeby Twoich pacjentów. Musisz zaproponować sposób na rozwiązanie tych problemów i zaspokojenie ich potrzeb i wokół tego zorganizować działania marketingowe. W ten właśnie sposób wypracowując zysk. Brzmi banalnie, prawda? Ale to właśnie się sprawdza!
Zgodnie z ustawą o działalności leczniczej nie możesz się reklamować. Możesz za to, a wręcz powinieneś informować o swojej działalności oraz edukować na tematy zdrowotne, tematy dotyczące zabiegów i sposobów leczenia. W ten sposób będziesz kreował swój wizerunek eksperta, budując jednocześnie lojalną społeczność skupioną wokół Twojej marki.
Dlaczego właśnie internet?
Skupiam się na działaniach w sieci, ponieważ w dzisiejszych czasach świat online to podstawa zabiegów marketingowych. Pandemia, która w minionym roku ogarnęła cały świat pokazała nam, że slogan „jeśli nie ma Cię w internecie, nie istniejesz” przybrał na sile.
Odczuło to wiele firm, które do tej pory do biznesu podchodziły raczej w sposób konserwatywny, a dzięki działaniom w sieci mogły choć częściowo kompensować straty. Natomiast sytuacja innych firm, które już potrafiły wykorzystać przewagę, jaką w biznesie daje umiejętne korzystanie z internetu zmieniła się diametralnie.
Promocja placówki medycznej w Internecie to wyjście naprzeciw oczekiwaniom pacjentów
Jakie trendy mogliśmy zaobserwować w branży medycznej? Tutaj ograniczenie bezpośrednich kontaktów, a jednocześnie potrzeba dostępu do usług medycznych spowodowały bardzo szybki rozwój szeroko pojętej telemedycyny. Zdalna opieka nad pacjentem i udzielanie telekonsultacji lekarskich pozwoliły funkcjonować podmiotom medycznym, kiedy pacjenci zamknięci byli w domach.
Dzięki temu telemedycynę zaczęto postrzegać nie tylko w kategoriach wygody. Ze względu na to, że interakcje też są tu wirtualne, korzystamy z niej również z powodów bezpieczeństwa.
Jak widać nowa rzeczywistość uzależniła od internetu także część podmiotów medycznych.
Poza tym zdrowie stało się jednym z głównych obszarów zainteresowań społeczeństwa. Polacy coraz częściej poszukują informacji na temat zdrowia w internecie. Zaczynając najczęściej od wyszukiwarki Google lub portali społecznościowych.
Tematyka zdrowia i medycyny zyskuje na popularności w sieci, rok 2020 był pod tym względem szczególny. Przewiduje się, że trend ten utrzyma się dłużej, ponieważ właśnie dzięki pandemii zwiększyła się ilość osób, które zaczęły zwracać większą uwagę na swój stan zdrowia oraz rolę badań profilaktycznych.
I właśnie z tych powodów promocja placówki medycznej w Internecie powinna być Twoim priorytetem.
Doktor Google
Nie bez powodu też najpopularniejsza wyszukiwarka internetowa mianowana jest określeniem „dr Google”. Coraz częściej bowiem staje się ona osobistym lekarzem dla sporej grupy osób. Prawie 90 % internautów regularnie poszukuje informacji o zdrowiu właśnie w wyszukiwarce Google. Codziennie odnotowuje się tysiące zapytań dotyczących zdrowia od osób poszukujących rozwiązania problemów medycznych bez konieczności pójścia do lekarza. Wyszukiwane są informacje, rozwiązania i w dużym stopniu opinie. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ ludzie chcą skrócić drogę leczenia i bezpośrednio w sieci znaleźć lekarstwo na ich schorzenie lub po prostu z jakiegoś powodu nie ufają lekarzom.
Choć fakt, że ludzie bardziej ufają internautom niż lekarzom, jest niepokojący, to dla branży medycznej może być powodem do rozpoczęcia działań z zakresu marketingu internetowego.
Niestety okazuje się, że promocja placówki medycznej w Internecie jest wciąż zaniedbana przez wiele podmiotów. Nie mają one profilu w mediach społecznościowych, wizytówki Google Moja Firma, a nawet strony internetowej. Albo po prostu nie przykładają większych starań do prawidłowej komunikacji w tych miejscach. Takiej komunikacji, by zaspokoić potrzeby odbiorców, bo pacjent w sieci jest znacznie bardziej wymagający niż w realnym świecie.
Podsumowanie
Rozumiem, że cyfrowa obecność to nowa rzeczywistość dla wielu placówek z sektora medycznego.
Jednak jeśli chcesz zdobyć pacjentów, utrzymać obecnych i być z nimi w kontakcie, jest to absolutna konieczność. Niestety w wielu przypadkach placówki medyczne, które nie wdrożyły najprostszych kanałów komunikacyjnych drogą internetową, straciły potencjalnych pacjentów, którzy w dużej mierze przenieśli się do sieci.
Jeśli jeszcze nie pojawiłeś się w sieci, zrób to koniecznie. A jeśli już jesteś obecny w wirtualnym świecie, pamiętaj by ta obecność dawała Twoim pacjentom korzyść. Zadbaj o relacje z nimi. To niezwykle ważne, aby nie zapominać, że w tym wirtualnym świecie po drugiej stronie ekranu też jest człowiek. Twój potencjalny pacjent, który zanim do Ciebie przyjdzie, najpierw musi Ci zaufać.
Gotowy na promocję placówki medycznej lub Twojej marki osobistej w Internecie? Sprawdź w jakich miejscach w sieci nie powinno Cię zabraknąć – LINK.
Pamiętaj, że po drugiej stronie ekranu czeka na Ciebie 19 mln polskich internautów!