Strategia Employee Advocacy w podmiocie medycznym

with Brak komentarzy
Employee Advocacy w podmiocie medycznym - Katarzyna Szymańska

Employee Advocacy w podmiocie medycznym jest genialnym elementem strategii marketingowej, mającym na celu budowanie wizerunku marki medycznej. Firma, także ta działająca w sektorze medycznym – gabinet lekarski, centrum medyczne, szpital, klinika to przede wszystkim ludzie, którzy ją tworzą. To oni są jej najcenniejszym aktywem.

Pracownicy mają realny wpływ na kreowanie wizerunku firmy, a jeśli zostaną ambasadorami Twojej marki, za ich pośrednictwem możesz trafić zarówno do swoich potencjalnych pacjentów, jak i partnerów biznesowych czy przyszłych członków zespołu.

Managerowie zarządzający placówką medyczną zastanawiają się nad tym jak dotrzeć ze swoimi komunikatami do potencjalnych pacjentów i jak wyróżnić się na tle konkurencji. Pomocny może okazać się właśnie Employee Advocacy, dlatego wykorzystaj go w swoich działaniach marketingowych, a sprawisz, że rozpoznawalność Twojej marki wzrośnie.

Po prostu postaw na swój zespół.

Czym jest Employee Advocacy

Employee Advocacy to program, w którym pracownicy angażują się w promocję firmy czy marki, stając się jej ambasadorami. To reprezentowanie marki i budowanie jej wizerunku właśnie w oparciu o pracowników.

W czasach ogromnej popularności mediów społecznościowych, to właśnie za ich pośrednictwem program Employee Advocacy jest realizowany. Pracownicy dają Twojej firmie wsparcie komunikacyjne i promocyjne publikując treści z nią związane na swoich prywatnych profilach społecznościowych. Social media mogą być w tym przypadku świetną okazją do zbudowania zaufania i pierwszego kontaktu z firmą za pośrednictwem konkretnego pracownika.

Niektórzy ambasadorzy marki mogą spełniać swoją rolę również w tradycyjny sposób, spotykając się z odbiorcami w realnym świecie w trakcie różnych szkoleń czy konferencji. Ten sposób sprawdzi się bardziej przy chęci rozbudowania zespołu o nowych specjalistów.

Kogo zaangażować do Employee Advocacy w podmiocie medycznym

Trzeba wiedzieć, że nie każdy do bycia ambasadorem marki się nadaje. W program warto zaangażować tych, którzy chcą skuteczniej wykorzystywać potencjał mediów społecznościowych.

Należy wyselekcjonować pracowników, którzy są na bieżąco z aktualnymi wydarzeniami i interesują się działalnością firmy, a przede wszystkim wykazują chęć jej promowania.

Zastanów się kto chwali Twoją placówkę i  jest dumny z pracy w niej, kto rekomenduje znajomym usługi i angażuje się na profilu społecznościowym firmy, uczestniczy w dyskusjach branżowych. Te właśnie osoby chętniej zaangażują się w Employee Advocacy.

Najlepiej w tej roli sprawdzą się oczywiście osoby z rozbudowaną i różnorodną siecią kontaktów w mediach społecznościowych i w świecie rzeczywistym.

Pamiętaj jednak, że przykład idzie z góry. Nie wymagaj od pracowników tego, czego sam byś się nie podjął. Dlatego wyznacz kierunek i pokaż swoją aktywność online. Zacznij na przykład od opisania wybranego sukcesu w firmie lub jakiegoś wydarzenia branżowego, w którym uczestniczyłeś.

Działanie dobrowolne i długofalowe

Aby Employee Advocacy w podmiocie medycznym odniósł sukces, działania te muszą być długofalowe – nie wystarczy kilka wpisów czy udostepnień postów firmowych i na tym koniec. Musi to być stały element aktywności pracowników i całej strategii marketingowej w ogóle.

Poza tym udział Twojego zespołu w programie musi być dobrowolny – pracownik nie może być do tego zmuszany. Jeśli będzie to robił, bo czuje się częścią organizacji i chce mieć realny udział w jej sukcesie – o jego systematyczność w tym zakresie nie musisz się martwić.

Dobrowolna promocja firmy przez pracowników jest przede wszystkim wiarygodna. Potencjalni pacjenci wybór miejsca do leczenia często opierają się na opiniach innych osób, dlatego warto zaprezentować im placówkę nie tylko z perspektywy profilu firmowego, ale także konkretnych osób, które o niej sporo wiedzą.

Partnerzy biznesowi i kandydaci do pracy, chcąc poznać firmę będą próbowali skonfrontować przekaz jaki ona buduje poprzez swoją komunikację w różnych mediach z tym, jak to wszystko wygląda od środka. I tutaj kluczowa jest opinia pracowników, którzy cechują się dużą wiarygodnością w tej kwestii.

W jaki sposób korzystać z Employee Advocacy w podmiocie medycznym

Employee Advocacy w możesz wykorzystać na kilka sposobów w zależności od tego, czy w projekt zaangażowany będzie personel medyczny czy niemedyczny.

Personel medyczny:

Zarówno lekarze, pielęgniarki, higienistki, fizjoterapeuci, czyli personel wyższego i średniego szczebla. Oczywiście nadal obowiązywać będą przepisy ograniczające możliwości reklamowania usług medycznych, bez różnicy czy robi to placówka, czy jej pracownicy. Jednak bardzo często Twój zespół zajmuje się już promocją zdrowia na swoich profilach społecznościowych. Może mogliby to robić pod marką Twojej firmy? A jeśli tego nie robią, to z Twoją pomocą mogliby zacząć.

Personel niemedyczny:

Czyli kadra kierownicza – koordynatorzy, kierownicy komórek organizacyjnych z managerem placówki na czele. Ale także specjaliści konkretnych działów – marketingu, HR. Ta grupa z powodzeniem może zająć się działalnością public relations Twojej marki i za pomocą swoich komunikatów budować jej pozytywny wizerunek zarówno wśród pacjentów jak i nowych współpracowników.

Oprócz tego kadra niemedyczna może publikować materiały eksperckie: o  zarządzaniu placówką medyczną, o dokumentacji medycznej, o e-rozwiązaniach w służbie zdrowia, o zmieniających się przepisach.

Pomyśl jak Twój podmiot może być postrzegany, jeśli pokażesz, że pracują w nim eksperci, którzy mają ogromną wiedzę na temat tego, co robią.

Inne formy wykorzystania Employee Advocacy w podmiocie medycznym:

  • Możesz także wykorzystać wizerunek swoich pracowników w procesach rekrutacyjnych. Opierając się na realnych historiach i pokazując prawdziwy obraz pracy zyskasz na wiarygodności.
  • Ciekawym pomysłem są także cykle wideo rozmów z pracownikami. Każdy z nich może wtedy opowiedzieć o swojej pracy, pasjach i wyzwaniach jakie jeszcze przed nim.
  • Rozmowy wideo możesz wykorzystać także do przedstawienia zagadnień medycznych z różnymi specjalistami. W ten sposób stworzysz cykl mający na celu promocję zdrowia, w którym mogą uczestniczyć medycy różnych specjalizacji.
  • Zaangażuj pracowników do aktywności na profilu społecznościowym placówki. O tym na jakich platformach warto prowadzić profil medyczny pisałam TUTAJ. Dobrze jeśli pracownicy będą udostępniać treści, które się tam pojawiają, zostawiać reakcje pod postami, komentować, wchodzić w dyskusje, oznaczać osoby, które również mogą być zainteresowane danym tematem.

Pamiętaj jednak, że aby projekt się powiódł, wszystkie wyżej opisane działania musza być realizowane systematycznie!

Dlaczego warto wdrożyć Employee Advocacy w podmiocie medycznym

Z raportu „Digital 2020” od WeAreSocial i Hootsuite wynika, że z mediów społecznościowych regularnie i aktywnie korzysta około 19 mln Polaków, czyli połowa naszego społeczeństwa. Media społecznościowe zajmują ponad jedną trzecią naszego czasu online. Prawie każdy z nas ma konto w przynajmniej jednym serwisie społecznościowym, w tym Twoi pracownicy. A połowa z nich zamieszcza tam posty związane z pracą. I ten właśnie fakt warto wykorzystać.

Coraz częściej marki medyczne korzystają z pomocy influencerów, aby zwiększyć swoje zasięgi i pokazać placówkę jako godną zaufania. Jednak współpraca taka bywa bardzo kosztowana i pozostaje poza zasięgiem jeżeli chodzi o możliwości finansowe placówki. Po co jednak korzystać z takich rozwiązań, skoro w zasięgu ręki masz swoich pracowników? To oni właśnie mogą stać się odzwierciedleniem wartości i misji Twojej placówki w mediach społecznościowych.

Poza tym często mamy do czynienia z sytuacjami, gdzie influencerzy angażują się w promocję bardzo różnych produktów, przez co ich wiarygodność spada. A komunikacja, która wychodzi od samych pracowników, wzbudza większe zaufanie.

To pracownik będąc ekspertem w konkretnej dziedzinie, może dotrzeć z komunikatem do wielu odbiorców i zachęcić ich do wejścia w interakcję, by finalnie przekonać do marki.

Dwustronna korzyść

Employee Advocacy w podmiocie medycznym to dodatkowa wartość jaką można zaoferować pracownikom. To sytuacja win-win. Każdy coś wygrywa. Firma zyskuje na rozpoznawalności i autentyczności. Pracownik buduje markę osobistą.

Jakie konkretnie korzyści wynikają z Employee Advocacy w podmiocie medycznym:

  • Przekaz placówki uwiarygodniony jest przez konkretne osoby:

Komunikacja pracownika jest bardziej naturalna, niż organizacji. Dzięki temu wywołuje większe zainteresowanie, bo pozwala poznać osobiste emocje, a nie tylko przygotowane przez specjalistów materiały promocyjne.

  • Ciekawszy content:

Najbardziej wartościowe treści tworzą ludzie, którzy dobrze znają markę i funkcjonują w niej na co dzień. Żadna agencja marketingowa nie jest w stanie oddać tematu tak, jak zrobi to pracownik. A dzięki temu treści te są ciekawsze, bardziej autentyczne i  nie do podrobienia.

  • Większe zasięgi i zaangażowanie:

Pracownicy, którzy są autorami treści, często mają bardzo rozbudowaną sieć swoich kontaktów. A dzięki temu z komunikatem trafiają do nowych osób, do których jako profil firmowy mógłbyś nie dotrzeć. Dodatkowo ich odbiorcy chętniej wchodzą w interakcję, którą może być także przejście na profil placówki.

  • Rozwój pracowników:

Pracownik intensywnie dzielący się swoją wiedzą, aktywnie uczestniczy w życiu całej branży. Dzięki temu może zweryfikować i usystematyzować posiadaną już wiedzę  oraz efektywniej rozwijać swoje umiejętności.

  • Postrzeganie firmy jako atrakcyjnego pracodawcy:

Dając swobodę pracownikom i możliwość rozwoju w ramach Employee Advocacy, pokazujesz innym, że warto dołączyć do zespołu. Jesteś postrzegany jako atrakcyjny pracodawca. Także dla specjalistów w branży, z którymi możesz nawiązać współpracę.

  • Rozpoznawalność i opinia eksperta:

Pracownicy dzielący się wiedzą w ciekawy sposób zwiększają rozpoznawalność firmy, w której pracują. Im lepsze treści tworzą, tym lepiej postrzegana jest cała firma.

  • Budowanie marki osobistej pracownika

To główna korzyść Twoich ambasadorów, jaką uzyskają dzięki udziałowi w projekcie. W ten sposób mogą podnosić swoją wartość jako specjalistów w danej dziedzinie. A silne marki osobiste pracowników budują jednocześnie silną markę Twojej placówki i stanowią jej fundament.

Bardzo ważne jest, aby pracownicy mieli świadomość, że nie robią tego tylko dla firmy. Robią to przede wszystkim dla siebie, budują swój wizerunek na różnych platformach. To ich  długofalowe budowanie marki osobistej i przyszłej kariery zawodowej w branży.

W jakiej placówce medycznej Employee Advocacy się sprawdzi

Nie w każdej. Nie ma się co oszukiwać, że ta strategia jest możliwa do zrealizowania u każdego.

Aby projekt wdrożyć potrzebne są przede wszystkim dobre warunki ku temu. Pracownicy muszą chcieć promować miejsce, w którym pracują, muszą się z nim utożsamiać. Będzie to miało miejsce tylko w tych jednostkach, w których to pracodawca w pierwszej kolejności zadba, aby jego pracownicy byli po prostu zadowoleni.

Często słychać opinie, że z funkcjonowania służby zdrowia nie jesteśmy zadowoleni. I nie chodzi tu tylko o pacjentów, ale także pracowników służby zdrowia. Osoba, która nie jest zadowolona ze swojej pracy rzecznikiem placówki na pewno nie zostanie.

Patrząc realnie na sytuację w ochronie zdrowia, strategia będzie możliwa do wdrożenia raczej w wybranych placówkach prywatnych.

Najlepsze rezultaty osiągnie się oczywiście w nieco większej organizacji, gdzie po prostu  jest szansa zaangażować do projektu więcej osób. Jednak ze względu na brak wielkich budżetów na działania promocyjne w mniejszych podmiotach, warto i tutaj spróbować. Nawet rzecznictwo kilku pracowników w kanałach społecznościowych daje szansę, by marka w sieci stała się lepiej postrzegana.

Czy warto realizować Employee Advocacy w podmiocie medycznym?

Warto.

Przede wszystkim dlatego, że jest to strategia, która pozwoli Ci się wyróżnić na tle konkurencji. To zupełnie inne podejście. Sięgając po ciekawe metody, które dotrą do większego grona odbiorców i wzbudzą u nich zainteresowanie, jesteś w stanie osiągnąć dużo więcej, niż jakbyś działał w pojedynkę. Ludzie znacznie bardziej ufają opinii innych osób i często właśnie ze względu na nich zwracają uwagę na daną markę. Dobrze poprowadzony program Employee Advocacy w podmiocie medycznym może wpłynąć na zwiększenie rozpoznawalności marki i jej pozytywny wizerunek zarówno wśród pacjentów, jak i kandydatów do współpracy.

I na koniec należy pamiętać o dwóch głównych zasadach:

  • Program jest możliwy do zrealizowania tylko w podmiotach, które stworzą odpowiednie warunki, czyli mówiąc wprost dbają o swoich pracowników, tak że Ci chętnie i dobrowolnie będą go reprezentowali.
  • Cały proces powinien przebiegać naturalnie. Brak autentyczności może zostać szybko zauważony i przynieść więcej szkody niż pożytku.
Podziel się tym wpisem: